Sahalinjan kunnossapito on kokonaisuus, jossa mekaaninen, sähkötekninen ja automaatiojärjestelmien ylläpito kulkevat käsi kädessä. Jokainen osa vaikuttaa suoraan tuotannon sujuvuuteen ja saantoon. Liskerillä ennakoiva huolto tarkoittaa sekä vuosittaista seisokkien aikana tehtävää mittaus- ja optimointilaitteiden tarkistusta että jatkuvaa valmiutta tukea asiakasta arjessa.
“Käytännössä se tarkoittaa, että tarkastamme laitteet ja reagoimme poikkeamiin ennen kuin mikään ehtii häiritä tuotantoa,” kuvaa huoltoasiantuntija Matias Ala-Hemmilä Liskeriltä.
Huollon aikana puhdistetaan kamerat, laserit ja valokennot, tarkistetaan kiinnitykset, varmistetaan optiikan ja antureiden kunto sekä kalibroidaan mittarit.
Lisäksi asiakas voi milloin tahansa ottaa yhteyttä ja kysyä neuvoa – usein jo nopea etäyhteydellä tehty tarkistus riittää ehkäisemään suuremman ongelman.

Liskerin huoltoasiantuntija Matias Ala-Hemmilä.
Pienet säädöt, suuret vaikutukset
Sahan toimintaympäristö on vaativa: tärinä, lämpötilavaihtelut, pöly ja mekaaniset iskut rasittavat mittalaitteita päivittäin. Vaikka laitteet on suunniteltu kestämään nämä olosuhteet, syntyy ajan myötä luonnollisia säätötarpeita – esimerkiksi kameran tai valon kiinnitys voi löystyä, optiikka likaantua tai tukin osuma siirtää kameran hieman pois kohdastaan.
Nämä muutokset ovat usein huomaamattomia, mutta vaikuttavat ajan mittaan mittaustarkkuuteen ja sitä kautta saantoon.
“Jos mittarit pidetään kunnossa, se kyllä näkyy saannossa – vaikka ei heti, niin pidemmällä aikavälillä varmasti,” Matias toteaa.
Esimerkiksi: jos saha käsittelee 400 000 m³ puuta vuodessa, jo puolen prosentin heitto saannossa tarkoittaa noin 1 000 kuutiometriä vähemmän valmista tavaraa vuodessa – vaikutus, joka voi rahassa mitattuna olla useita satoja tuhansia euroja.
Monilla sahoilla pienet poikkeamat kuitenkin hyväksytään osaksi arkea. Jos mittari toimii “jotenkin”, tuotantoa ei pysäytetä – ja usein ajatellaan, että ongelma korjaantuu seuraavassa seisokissa.
Matias kannustaa ottamaan yhteyttä matalalla kynnyksellä: “Aina ei tarvita huoltokäyntiä – monesti pelkkä etäselvitys lokeista, virheilmoituksista tai käytön ohjeistus riittää estämään suuremman vian.”
Jos etäselvitys kuitenkin osoittaa, että tilanne vaatii fyysisen tarkastuksen, huolto lähtee liikkeelle heti – usein jo saman päivän aikana.
Huolto on investointi tuotantoon
Ennakoiva huolto on enemmän kuin vian korjaus – se on jatkuvaa yhteistyötä ja osa sahan arkea. Monilla sahoilla ennakoivaa huoltoa tehdään säännöllisesti neljän kuukauden välein – joko etäyhteyden kautta tai paikan päällä. Kaikki huollot raportoidaan sahan yhdyshenkilöille, jolloin muodostuu selkeä jatkumo ja kirjallinen historia, joka helpottaa tilanteiden seurantaa ja analysointia myöhemmin.
Huoltokäyntien yhteydessä jaetaan käytännön vinkkejä: miten kamerat puhdistetaan, mitä kalibroinnissa kannattaa tarkistaa ja mistä huomaa, että laite kaipaa huomiota. Samalla suunnitellaan päivityksiä vanhempiin mittareihin ennen kuin tekniikan kehittyessä komponenttien saatavuus muodostuu ongelmaksi.
Kun myös sahan oma henkilöstö tuntee mittauslaitteet ja osaa tehdä perushuoltoa, mahdolliset poikkeamat havaitaan aiemmin.
“Jos joku sahalla on kiinnostunut oppimaan, näytämme mielellämme, miten mittarin voi itse diagnosoida. Se nopeuttaa kaikkea,” Matias kertoo.
Liskerillä huolto tarjotaan palveluna, joka räätälöidään jokaisen sahalinjan tarpeisiin. Tavoite on sama kuin sahalla: varmistaa, että laitteet toimivat tarkasti ja jokaisesta tukista saadaan paras mahdollinen arvo vuodesta toiseen. Se on investointi, joka maksaa itsensä takaisin vähempinä seisokkeina, tasaisempana tuotantona ja parempana saantona.


